Bästa tillväxt 2020 - plats tre i länet!

Näringslivet i Älvkarleby kommun har en positiv utveckling och utmärker sig med en tredje plats i Uppsala län.

Bilden visar diplomet till tredjepriset för Bästa Tillväxt i Uppsala län 2020

Priset Bästa Tillväxt delas sedan 2007 ut av kreditupplysningsföretaget Syna som granskar bokslut från samtliga svenska aktiebolag för att utse vinnarna. De tre högst placerade kommunerna i varje län uppmärksammas lite extra och får diplom.

Syna mäter tre olika kriterier i alla aktiebolag i Sverige och ser hur dessa förändras mellan de två senaste boksluten. Tre värden mäts:

• Andelen företag som har en omsättningsökning över fem procent mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som ökat antalet anställda mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som går med vinst enligt senaste årsredovisningen.

Av detta skapas ett tillväxtindex som gör att kommunerna i ett län kan jämföras med varandra.

Bröderna Larsson Last & Transport AB och Åkerlinds Plåt AB är två av de 15 företag i Älvkarleby kommun som utmärker sig genom att uppfylla samtliga tre kriterier.

"Det känns roligt att vi är ett av de företag som bidrar till tillväxt i kommunen" säger Lasse Larsson på Bröderna Larsson Last och Transport AB.

"Det är positivt att Bästa Tillväxt uppmärksammas, det sätter Älvkarleby kommun på kartan och kanske kan det bidra till att fler företag vill etablera sig här" säger Johan Åkerlind på Åkerlinds Plåt AB

Företagen:

Skriv tabellbeskrivning här