Äntligen snö

I fredags påbörjade kommunen arbetet med att förbereda för skidspår i Näsboda friluftsområde. Om vädret tillåter hoppas vi snart kunna erbjuda fina skidspår.

Bild på skidspår

I Näsboda friluftsområde är elljusspåret (3 km) den sträcka som kommer att prioriteras och spåras i första hand. Om möjligt kommer vi även spåra i det obelysta 6 km-spåret. Kommunen kommer att spåra dagtid på vardagar, och under helgen tar Skutskärs OK hand om spåret.

Får jag promenera i spåret?

Under tiden som vi har snötillgång och vi kan erbjuda spår ser vi helst att du inte går eller cyklar i motionsspåret. Detta på grund av att det måste finnas utrymme för stavfäste längs med skidspåret. Motionsspåret är tyvärr inte tillräckligt brett för att vi ska ha möjlighet att erbjuda både och.

Så länge skidsäsongen pågår hänvisar vi dig som vill promenera till andra skogsvägar och stigar under dagtid. När det är mörkt hänvisar vi dig till de gångbanor som finns. Skidsäsongen pågår i bästa fall i tre månader, och under årets övriga nio månader välkomnar vi alla som vill att nyttja motionsspåret i Näsboda friluftsområde.

I kommunens lokala ordningsföreskrifter (paragraf 18 och 19) kan du läsa mer om vad som gäller.

Skoteråkning är endast tillåten på anvisade leder.

Spårstatus

För att se aktuell spårstatus kan du följa uppdateringar på skidspår.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Där finns även information om andra elljusspår och skidspår som sköts ideellt i Gårdskär, Marma och vid Älvkarleby golfbana.

Sidan granskades senast 2021-08-31