Eget företag som sommarjobb

I år kunde ungdomar mellan 16 och 17 år för första gången prova att driva eget företag som sommarjobb.

Till vänster en ungdom med kamera framför ansiktet, i mitten en ung människa med hörlurar runt halsen, till höger tre ungdomar som står på en höjd och tittar mot samma håll.

Det var möjligt tack vare ett samarbete mellan kommunen och Rookie Startups. Sex ungdomar tog chansen i år – nästa sommar hoppas vi på fler!

Under fyra sommarlovsveckor förverkligade deltagarna en affärsidé som de själva arbetat fram. De fick råd, tips och utbildning kring entreprenörskap och drev därefter sina företag. Slutligen arbetade de unga företagarna med uppföljning och utvärdering.

Alla säger sig ha utvecklat sina entreprenöriella förmågor och skulle rekommendera Rookie Startups till en vän. De upplever också att de utvecklats som person och stärkt sina förmågor under programmet. "RS är det roligaste jag har varit med om. Att man ser hur man växer som person är wow." säger en av deltagarna i utvärderingen. "Jag har lärt mig att vara mig själv när jag pratar med mina kunder, att våga göra misstag, att jag klarar av mer än vad jag tror, att jag kan göra skillnad" säger en annan.

Deltagarna har alla varit mycket nöjda med stöd och inspiration från de engagerade Rookie Startups-handledarna.

Några drev sitt företag helt själv, andra tillsammans. Här är 2021 års Rookie Startupsföretag:

• Äby såpa - Gammeldags linsåpa från Älvkarleby
    Försäljning av egentillverkad fast linsåpa för hemstädning och rengöring. Företaget var också nominerad till Årets RS-företag.

• STEP
    En ung konstnär som målade och sålde tavlor med miljö- och hållbarhetsbudskap.

• Kerfuffles E-sports
    Två ungdomar som arrangerade en e-sportsturnering Counter-Strike GO för ungdomar och unga vuxna. Tävlingen livestreamades över hela Sverige.

• Skutskärs Bageri
    Två ungdomar som bakade och sålde bullar, sockerkakor och sylt.

Hur söker jag till Rookie Starups?

Rookie Startups är ett av alla sommarjobb vi erbjuder dig som är 16-17 år och skriven i Älvkarleby kommun.

Att starta eget sommarlovsföretag är ett projekt i samarbete med Rookie Startups. Det finns ett begränsat antal platser och du skriver tydligt i din presentation varför du vill prova på att driva sommarlovsföretag.

Du som får driva företag med Rookie Startups har ingen formell anställning hos Älvkarleby kommun, du deltar istället i Rookie startups program under fyra veckor. Du får ingen lön, däremot får du ett startkapital från Älvkarleby kommun. Alla pengar du sedan tjänar i ditt Rookie startup-företag är dina egna. Den första veckan är en obligatorisk utbildning- och uppstartsvecka i Uppsala. Resor med UL till och från utbildningsträffarna får du från Älvkarleby kommun.

Från mitten av februari till slutet av mars kan du skicka in din ansökan om sommarjobb till oss. Läs mer om sommarjobb Öppnas i nytt fönster.

Sidan granskades senast 2021-09-24