Utsläpp av Tallbeckolja

Nyheten är uppdaterad den 6 oktober.

Natten till tisdag 5 oktober skedde ett utsläpp av tallbeckolja vid Stora Ensos massabruk i Skutskär.

Bild på vatten

Oljan har runnit ut i hamnbassängen och till viss del vidare ut i havet. Räddningstjänsten var på plats under natten och de har lagt ut länsar för att samla upp olja som finns på vattenytan. Gästrike räddningstjänst följer utvecklingen och gör en analys av läget i en dialog med Stora Enso, Kustbevakningen och Älvkarleby kommun.

Kustbevakningens flygplan genomför havsövervakning frän luften för att kartera utsläppet och kunna göra en bedömning av oljans spridning. Kustbevakningens miljöskyddsfartyg är på väg till Skutskär och beräknas vara framme nu under eftermiddagen. Även enheter och personal norrifrån är på väg till Skutskär.

Flygplanen har upptäckt småstrimmor på havsytan och tunna oljeskikt i länsarna. För att kunna bestämma tjockleken på dessa strimmor och skikt måste kartläggningen göras på vattenytan.

Texten kommer att uppdateras med mer information.

Uppdaterad information 6 oktober klockan 14.50

Kustbevakningen har sent igår kväll och under morgontimmarna fortsatt jobba med att försöka lokalisera eventuell olja i havet. Under eftermiddagen hade inga fynd gjorts och Kustbevakningen avslutar därför sitt arbete.

— Vi har sökt ett antal timmar utan att ha sett någon tallbeckolja, varken vid överflygning eller från båtar, säger Tony Holmberg, stationschef vid Kustbevakningen i Gävle.

— Det är ett väl genomsökt område och vi känner oss trygga med att nu avsluta räddningstjänst, tillägger Johan Torstensson, räddningsledare vid Kustbevakningen.

Stora Enso bedömer att cirka 500 liter har läckt ut i hamnbassängen utanför bruket. Det betyder att utsläppet är betydligt mindre än det som inträffade 2018.

Den tallbeckolja som upptäcktes under gårdagen bedöms vara så pass liten att inga fler åtgärder behöver göras. Öarna i skärgården kommer att hållas under uppsikt de närmaste dagarna i fall det trots allt skulle flyta i land olja.

Sidan granskades senast 2023-03-07