Världens barn engagerar

Kommunens skolor, föreningar och företag har tillsammans samlat in totalt 48 076 kr till Världens Barn.

Bild på Världens barns logotyp.

Världens Barn är Radiohjälpens största insamling och genomförs av Sveriges Television, Sveriges Radio P4 och UT i samarbete med 13 svenska civilsamhällesorganisationer och omkring 45 000 frivilliga.

Lekförrådet som de fyra högstadieeleverna från Rotskärsskolan byggde såldes efter avslutad budgivning för 15 000 kronor! (Läs den tidigare nyheten om lekförrådet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.) Andra elever på Rotskärsskolan tillverkade potatisstickor och sålde. Sörgärdets skola deltog i motionsloppet Skoljoggen och Vattenfall sponsrade varje varv som eleverna gick, lunkade, joggade, sprang eller rullade. Med hela 559 varv samlade de totalt ihop 2795 kr. Bodaskolans elever sprang tillsammans 65,84 mil i ett annat motionslopp - Spring för värdens barn där Larsas sport sponsrade med 7000 kronor. Kulturskolan bjöd på en lördagsaktvitet utanför biblioteket där eleverna visade upp verksamheten genom små framträdanden där insamlingsbössorna fylldes på. Även föreningar som SPF Laxen och IOGT-NTO har bidragit till insamlingen.

”Insamlingen har varit möjlig tack vare ett stort engagemang bland såväl elever och personal på skolorna, föreningslivet och inte minst av sponsringen från lokala företag. Totalt har vi samlat in 48 076 kronor till förmån för världens barn. Med den summan toppar vi listan i Kommunkampen i Uppsala län med mest insamlat per invånare. Det finns många som gör fina insatser. Om många gör lite, då blir det mycket” säger Lena Hållqvist som samordnar insamlingen i Älvkarleby kommun.

Sidan granskades senast 2021-10-18