Landshövdingen på besök

I en serie företagsbesök i länets kommuner vill Landshövdingen få en lägesbild av hur lokala företagare har blivit påverkade under coronapandemin.

En man i mörk kostym, vit skjorta och mörk slips

Landshövding Göran Enander

Tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Marie Pettersson, kommundirektör Maria Wikström och Näringslivskontorets Joakim Lundberg och Linda Helzenius besöker Landshövdingen flera företag under dagen den 27 oktober.

”Jag vill få en bild av hur näringslivet utvecklats under och efter pandemin i länets olika delar. Samtidigt ger det en möjlighet för mig att träffa kommunledningen för dialog kring aktuella frågor” säger Landshövding Göran Enander om besöken.

Många företag har drabbats hårt under pandemin, men för vissa går det också bättre än tidigare. Krisen har tvingat utvecklingen framåt och många företagare har tänkt om och gjort stora förändringar. Pandemins påverkan har varierat stort mellan olika branscher.

"Företagen i Älvkarleby kommun har klarat sig relativt bra under pandemin. Faktiskt har det varit färre konkurser de senaste 18 månaderna än tidigare och vi ser fler nystartade företag än innan pandemin" säger Joakim Lundberg, Näringslivs- och utvecklingschef. Företagen som Landshövdingen besöker har valts ut för att visa på hur olika pandemins påverkan är. Vissa har växt, vissa har fått kämpat hårt för sin överlevnad och andra har precis startat upp sin verksamhet.

ABAB

Vi träffar VD:n Kim Lund på familjeföretaget ABAB Sverige som monterar industriställningar, byggnadsställningar och väderskydd till såväl industrier som byggarbetsplatser. Trots att marknaden har gått på halvfart och konkurrensen om projekt är hård har ABAB lagt i en högre växel och fortsatt
att växa. I somras köpte de upp Umeå ställningsbyggnad AB och expanderar till den kraftigt växande regionen i Västerbotten.

Skutskärs trä

Björn Axelsson tar emot på företaget som impregnerar trävaror till hyvlerier och erbjuder stallströ till hästägare och jordbrukare. Skutskärs trä har under pandemin expanderat med en ny fabrik i Värmland.

Älvkarleö herrgård

Med konferenser och bröllop som målgrupp har Älvkareö herrgård drabbats hårt av pandemin. I ett lunchmöte berättar Maria Walsh, VD på Älvkarleö herrgård, om den tuffa tid då hela verksamheten stod still, stödpaket, uppsägningar och vägen tillbaka. Under lunchen medverkar även Svenska Lottakårens styrelseordförande Annette Rihagen, Företagsgrupp Älvkarlebys ordförande Lisbeth Pedersen och Magnus Grönberg - ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Science of Life

Landshövdingen avslutar dagen med att besöka en ny verksamhet på Laxön.
Jonas Wahlström och Milla Knoga har använt tiden under pandemin till att utveckla sin verksamhet Science of Life - en helt ny mötesplats och co-workingspace på Laxön i Älvkarleby. Tillsammans har de lagt många timmar på att rusta upp lokalerna och öppnade verksamheten den första oktober. Nu kan lokalerna äntligen fyllas av människor, möjligheter, liv och rörelse.

Sidan granskades senast 2021-10-27