Medborgarlöfte 2022

I dag undertecknade Älvkarleby kommun och Polisen ett gemensamt medborgarlöfte för 2022.

Bild från undertecknande av medborgarlöftet

Medborgarlöftet är en överenskommelse om att gemensamt minska brottsligheten i kommunen och öka tryggheten för dig som bor och verkar här.

"Vi har en ständigt pågående dialog med polisen och genom medborgarlöftet förstärks vårt täta samarbete," säger kommunalrådet Marie Pettersson (S).

Under 2022 fortsätter arbetet genom inriktningsbeslut som utgår från det aktuella läget i kommunen. Inriktningen beslutas av det lokala brottsförebyggande rådet som består av representanter från kommunala verksamheter och polisen, samt Älvkarlebyhus, Sauvera och Gästrike räddningstjänst.

Det senaste året har fokus legat på hur ungdomar använder och har tillgång till droger. Alkohol är vanligast, men Bengt Eriksson, kommunpolis i Älvkarleby kommun, betonar att ungdomars attityd till narkotika har förändrats. I kombination med ökad tillgång kan det leda till att fler unga hamnar i missbruk och kriminalitet. Senast i helgen ingrep polisen mot en person som sålde narkotika till ungdomar.
"Det är ett viktigt exempel på vad vi gemensamt kan arbeta för att förhindra och komma tillrätta med," säger Bengt Eriksson.

Polisen cirkulerar i kommunen varje dag, alla tider på dygnet, och i Trygghetens Hus är poliskontoret öppet varje onsdag kl 13-17.

Tomas Eriksson, chef för lokalpolisområde Norduppland, uppmuntrar också till att höra av sig även när poliskontoret är stängt.
"Det går alltid bra att ringa 114 14 om sådant som inte är akut, och vi kommer gärna förbi om någon vill prata med oss."

Sidan granskades senast 2022-04-11