Situationen i Ukraina

Här finns samlade länkar till svenska myndigheter, med aktuell information och tips för att hantera oro.

Bild på solrosor, Ukrainas nationalblomma

Solrosen är Ukrainas nationalblomma

Informationen är senast uppdaterad den 1 april.

Älvkarleby kommun arbetar förebyggande med säkerhet och beredskap för en trygg och säker miljö för alla som bor här eller besöker kommunen. Vi följer läget i Ukraina och samverkar med länsstyrelsen och kommunerna i länet, Migrationsverket och andra myndigheter och organisationer.

Sverige utsätts ständigt för påverkan som utmanar vår demokrati. Påverkan som
kan ha som syfte att undergräva våra värderingar, skapa misstänksamhet och
splittra oss. Att hålla sig välinformerad och visa omtanke är en viktig del av vår motståndskraft. Det är alltid bra att se över sin egen beredskap för oväntade händelser.

Vid kriser och allvarliga händelser är det extra viktigt att vara källkritisk och inte sprida vidare rykten och falsk information. Sök i första hand fakta på ansvariga myndigheters webbplatser, t ex via länkarna på den här sidan.

Mottagande av flyktingar

Just nu är det många människor som flyr och behöver någonstans att bo. Migrationsverket ansvarar för mottagandet av flyktingar och har gått ut med en upphandling för tillfälliga bostäder som även omfattar måltider och annan service.

Fastighetsägare och uthyrare kan anmäla sig till upphandlingen här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Migrationsverket hyr inte bostäder av privatpersoner.

Älvkarleby kommun

I Älvkarleby kommun arbetar en särskild grupp med förberedelser och planering för att kunna ta emot flyktingar, men vi har hittills inga uppgifter om när ett mottagande kan bli aktuellt.

Älvkarleby kommun uppskattar privatpersoners engagemang men kan tyvärr inte samordna och förmedla privata rum och bostäder.

Vill du hjälpa till?

Många invånare vill hjälpa till och bidra i en svår situation. Är du en av dem som vill skänka kläder, pengar eller på annat sätt hjälpa drabbade råder vi dig att kontakta någon frivillig- och intresseorganisation som ordnar stöd åt Ukraina, här eller på plats. De flesta uppdaterar sitt behov av volontärer i egna kanaler.

I Älvkarleby kommun går det till exempel bra att kontakta Svenska kyrkan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och föreningen Gränslöst (telefon 073-836 32 54).

Älvkarleby kommun kan tyvärr inte koordinera eller samordna frivilliga och har heller ingen samordning för insamlingar.

Skyddsrum

I Älvkarleby kommun finns 43 skyddsrum. De finns i vanliga byggnader och används ofta i fredstid, till exempel som förråd. Om regeringen fattar beslut om höjd beredskap ska fastighetsägaren se till att skyddsrummen är klara att använda inom 48 timmar. Det är inte aktuellt i nuläget.

Alla skyddsrum och byggnader med skyddsrum ska vara märkta med en skylt. Den har en orange fyrkant med blå triangel och texten SKYDDSRUM.

Fastighetsägaren ansvarar för att underhålla skyddsrummet och se till att utrustning och verktyg som hör till fungerar.

Du tillhör inget särskilt skyddsrum utan använder det som finns närmast. Via skyddsrumskartan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hittar du ditt närmaste skyddsrum.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har mer information om skyddsrum. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan granskades senast 2023-02-03