Stig Dagerman-priset 2022

Årets Stig Dagerman-pris går till den belarusiska musikern och aktivisten Maryja Kalesnikava.

Bild på Maryja Kalesnikava

Foto: Pavel Kritchko

Stig Dagermanpriset år 2022 tilldelas den belarusiska musikern och aktivisten Maryja Kalesnikava. Hon mottar priset för sitt enastående mod i kampen för den enskildes demokratiska rättigheter mot den kriminella makten och en stat som i stället för att skydda sina medborgare, dömer och fängslar dem.

Älvkarleby kommun erbjuder Dagermanpriset priset på 50 000 kr till den eller de som i Stig Dagermans anda verkar för att värna om det fria ordets betydelse och tillgänglighet.

I år sker prisutdelningen lördagen den 21 maj kl 13, på Laxön i Älvkarleby. Prisceremonin arrangeras av Älvkarleby kommun och prisjuryn.

Prisutdelning 21 maj

Årets pris går till den fängslade belarusiske musikern och aktivisten Maryija Kalesnikava för hennes enastående mod i kampen för den enskildes demokratiska rättigheter.

Kl 13.00
Vattenfall öppnar Mellanfallet för vattenpåsläpp som en hyllning till pristagaren, priset och det fria ordet.

Kl 13.30-15.00
Maryija Kalesnikavas syster Tatsiana Khomich tar emot priset.
Program och prisutdelning i Stora Hallen, Älvkarleby Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Uppdaterat 10 maj 2022.

Maryja Kalesnikava

Maryja Kalesnikava började undervisa i flöjtspel vid ett gymnasium i Minsk redan vid 17 års ålder och har spelat flöjt i Minsk opera, i Michail Finbergs orkester och Presidentorkestern.

Under presidentvalet i Belarus 2020 arbetade hon för presidentkandidaten Viktar Babarykas. Efter det att Babarykas fängslades inledde hon ett samarbete med andra presidentkandidaters assistenter mot valfusk och våld, för fredligt motstånd.

Maryja Kalesnikava blev medlem i Koordinationsrådet och hon bildade i augusti 2020 partiet ”Razam” (Tillsammans). I september samma år blev hon frihetsberövad och fördes till den ukrainska gränsen, men rev sönder sitt pass och stannade i landet. Strax därefter anklagades hon för statskuppsförsök. Efter närmare ett år i häkte inleddes rättegången bakom lyckta dörrar och hon dömdes till elva års fängelse.

Jury

Juryn är i sitt arbete med Stig Dagerman-priset helt fristående från politiska partier och kommunens organisation.

Prisjuryn: Ordförande Gunilla Kindstrand, Arne Ruth, Stina Oscarson, Dmitri Plax, Lo Dagerman, René Dagerman, Urban Forsgren och Bengt Söderhäll.

Sidan granskades senast 2022-05-10