Kultur- och fritidspriserna 2022

Årets pristagare är fyra hängivna och engagerade personer som gör fina insatser i kultur- och fritidslivet.

Bild på pristagare för Ungdomens kultur- och fritidspris 2022

Ungdomens kultur- och fritidspris

Årets pristagare Nellie Larsson och Astrid Sundin, Älvkarleby, nominerades för sina prestationer och stora intresse att träna och tävla i dans.

Redan i 4-årsåldern började de träna dans. Som tonåringar dansar de disco, hiphop och Electric Boogie, både solo och duo, men även i grupp. De deltar i många större tävlingar som EM i Polen 2021, och senare i år i tävlingar i Nordmakedonien.

De utövar sin sport med stor glädje och entusiasm vilket vi hoppas kommer att fortgå många år till.

Bild på Kultur- och fritidspristagare

Kultur- och fritidspriset

Kjell-Åke Ederyd och Olle Östlund får årets Kultur- och fritidspris för sitt engagemang och initiativ till ”Fri Herre-vandringar” i Gårdskär.

Sedan 2019 vandrar 10-20 herrar nästan varje vecka till historiska platser som koleragraven och fiskarbyn, rysskällaren och vikingafältet.Vandringarna tar cirka 2 timmar.

Tack vare Kjell-Åkes och Olles fina engagemang ökar ”friherrarna” i Gårdskär sina kunskaper om Gårdskärs rika historia samtidigt som de umgås, rör på sig mer och mår bättre.

Kultur- och fritidspriserna

Kultur-och fritidspriset och Ungdomens kultur-och fritidspris delas ut till personer som på ett eller annat sätt utmärkt sig inom kultur- och fritidsområdet.

Utmärkelserna delas ut i samband med nationaldagsfirandet där pristagarna får ta emot ett varsitt diplom och en prissumma på 10 000 kr respektive 6000 kr.

Sidan granskades senast 2023-03-07