Kulturrådet stärker biblioteket

Statens Kulturråd har beviljat biblioteket 900 000 kronor i projektet Stärkta bibliotek.

Bild på kultur- och fritidschef Jessica Lindegren

Stödet gör det bland annat möjligt att leasa en mindre skåpbil som kommer att användas för att åka ut med böcker till vissa förskolor och andra låntagare som inte själva kan ta sig till biblioteket.

"Skåpbilen inreds och anpassas för just den här verksamheten. Det blir en avsevärt bättre arbetsmiljö för medarbetarna och öppnar också en möjlighet för oss att ta oss ut till fler platser och "poppa up" i nya sammanhang," säger Jessica Lindegren, kultur- och fritidschef.

Det nationella projektet Stärkta bibliotek har pågått sedan 2018 för att öka utbudet och tillgängligheten till biblioteksverksamhet i hela landet. Älvkarleby folkbibliotek har ansökt om stöd varje år och sammanlagt beviljats 2 miljoner kronor. Bidragen har bland annat använts för att förverkliga söndagsöppet på biblioteket, inkluderingsträffar samt digitalt stöd och pyssel för barn.

"Det är uppskattade aktiviteter som vi nu får möjlighet att erbjuda i ytterligare ett år," säger Jessica Lindegren.

Sidan granskades senast 2022-06-14