Ministerbesök på Tallmon

På måndagen var biståndsminister Matilda Ernkrans (S) på besök i Älvkarleby kommun.

Bild på biståndsminister Matilda Ernkrans (S) och Ella Holmqvist, enhetschef på Tallmon.

Enhetschef Ella Holmqvist välkomnade biståndsministern Matilda Ernkrans (till höger på bilden) till Tallmons vård- och omsorgsboende.

På agendan stod bland annat ett besök på Tallmons vård- och omsorgsboende där enhetschefen Ella Holmqvist tog emot. Matilda Ernkrans var nyfiken på tankar och planering inför bygget och fick veta att en av de viktigaste aspekterna varit att kombinera en bra boendemiljö med en god arbetsmiljö.

Biståndsministern fick en dryg timmes rundtur på Tallmon och gjorde tummen upp för rymliga personalutrymmen och fina samlingsytor. Hon berömde också planerna på Tallmon som en samlingspunkt där många kan träffas och fika eller delta i aktiviteter och underhållning. Ella Holmqvist berättade att pandemin hittills har begränsat möjligheterna att öppna upp men att planerna är oförändrade och kommer att tas upp igen när läget är stabilt. "Men redan nu kan vem som helst besöka Tallmons lilla biblioteksfilial, som ligger lite avskilt på entréplan."

Efter att biståndsministern pratat med språkpraktikanter och utbytt erfarenheter från storkök med kostpersonalen gick besöket vidare till Älvkarlebyhus.

Sidan granskades senast 2022-08-30