Skolvalet 2022

Hur går ett demokratiskt val till? Det har eleverna på Rotskärsskolan 7-9 fått prova på.

Bild på material för skolvalet

Skolvalet 2022 arrangeras av myndigheten för ungdoms- och civilfrågor (MUCF). Det är en del av en regeringssatsning för att öka ungas intresse för demokratin och skolfrågor, samt förbereda eleverna för att rösta i ett demokratiskt val.

Skolval på Rotskärsskolan

På Rotskärsskolan fick alla elever i årskurs 7-9 möjlighet att prova på att rösta.

- Bra initiativ så man kan få lära sig för framtiden. Intressant att lära sig hur det går till på riktigt, säger några av eleverna som deltog.

Inför skolvalet har eleverna förberett sig genom att göra arbeten kring Sveriges riksdagspartier, pratat om hur Sverige styrs, gjort valkompasser och haft diskussioner om vad de skulle vilja påverka och ändra i kommunen.

Skolvalet arrangerades även inför valet 2018. Då deltog 77,3 % av eleverna i årskurs 7-9.

När röstningen är klar kommer rösterna att sammanställas och rapporteras in till MUCF. Måndag den 12 september har skolvalet en egen valvaka innan resultatet blir officiellt.

Sidan granskades senast 2022-09-05