Dags att höststäda på tomten?

Här hittar du tips på var du kan göra av trädgårdsavfallet!

Som trädgårdsavfall räknas t ex gräs, löv och kvistar som blir över när du sköter din trädgård. Du kan ta hand om avfallet på olika sätt:

• kompostera i egen kompost,
  • beställa hämtning av trädgårdsavfall från Gästrike återvinnare,
  • köra avfallet till ristippen på Myrhagsgatan eller återvinningscentralen på Myrhagssvängen i Skutskär.

Hämtning och återvinning av trädgårdsavfall på Gästrike återvinnares webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Invasiva växter

Trädgårdsavfall som innehåller invasiva växter såsom blomsterlupin, jättebjörnloka, parkslide och jättebalsamin får inte slängas på ristippen eller i den egna komposten. Dessa sorter får du bara slänga på återvinningscentralen.

Innan du åker till återvinningscentralen med invasiva växter ska du lägga avfallet i dubbla sopsäckar och försluta dem väl. Avfallet ska slängas i containersn för ”Saker som inte ska återvinnas”.

Här kan du läsa mer om invasiva växter

Trädgårdsavfall i naturen

Kompost och ris klassas som avfall. Det är inte tillåtet att tippa avfall i naturen trots att det är biologiskt nedbrytbart. Förutom att avfall i naturen förfular kan det förstöra känsliga miljöer för djur och växter.

Om du tippar avfall på någon annans mark än din egen gör du dig skyldig till nedskräpning.

Sidan granskades senast 2022-10-05