Älvkarleby kan bli årets nyföretagarkommun 2022

En gång om året utses Sveriges bästa kommun för nyföretagande. Älvkarleby kommun är en av åtta kommuner som har chans att ta hem årets pris.

Älvkarleby kommun och de övriga sju kommunerna är nominerade utifrån hur många nya företag som har startats per tusen invånare från nyårsdagen 2021 till och med 30 juni 2021. Kommunerna kategoriseras enligt Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) kommungruppsindelning där Älvkarleby ingår i kategorin pendlingskommun nära en större stad.

– Det vi ser nu är resultatet av flera års hårt arbete. Min föregångare och vår näringslivsutvecklare är nyckelspelare i den här utvecklingen som de gjort tillsammans med det lokala näringslivet och andra kommunala verksamheter, säger näringslivschef Joakim Lundberg.

Förutom titeln tävlar de nominerade kommunerna om 100 000 kr – pengar som ska användas till att inspirera, lyfta och stärka lokala entreprenörer. Bakom priset står Visma Spcs och Nyföretagarcentrum. Nu ska representanter från de båda organisationerna bedöma de nominerade kommunernas insatser för att få fler att starta företag och stärka entreprenörskapet.

– Att jobba tillsammans tror vi är a och o för att skapa så bra förutsättningar som möjligt, både för nya och etablerade företag. Genom ett nära samarbete med bland andra Företagsgrupp Älvkarleby, Nyföretagarcentrum Norduppland och Almi har vi ett brett nätverk som gynnar våra lokala företagare. Vi samarbetar också med Region Gävleborg för att kunna erbjuda såväl starta eget-kurser som kurser i affärsutveckling, säger Joakim.

Under 2019 startade Näringslivskontoret en Facebooksida. Det blev startskottet för en mer utåtriktad verksamhet som gav möjlighet att lyfta företag genom att berätta om företagsbesök för en bredare publik. Detta är något som Näringslivskontoret själva tror är en viktig del i att inspirera andra till att starta företag.

– Inläggen som vi gör från företagsbesöken är mycket uppskattade. Det är en väldigt bra kanal för att nå ut och lyfta våra fantastiska företagare, säger Joakim.

De nominerade i respektive kategori till priset Årets nyföretagarkommun 2022 är:

• Staffanstorp (pendlingskommun nära en större stad)
  • Östersund (större stad)
  • Älvkarleby (pendlingskommun nära en större stad)
  • Älvsbyn (långpendlingskommun nära en större stad)
  • Nyköping (mindre stad/tätort)
  • Gullspång (pendlingskommun till mindre tätort)
  • Dals-Ed (landsbygdskommun, ej nära större stad)
  • Härjedalen (landsbygdskommun med besöksnäring)
Sidan granskades senast 2022-10-19