Stora företagsdagen - igen!

För andra gången i år ägnade politiker och tjänstepersoner en hel dag åt att besöka företag i kommunen.

Bild från företaget Vägmaskiner i Skutskär

Besök på företaget Vägmaskiner i Skutskär.

Några dagar efteråt är näringslivschefen Joakim Lundberg fortfarande smått lyrisk;
"Det är fantastiskt att se engagemanget hos företagare, tjänstepersoner och politiker på Stora Företagsdagen. Vi får en bra bild av företagarnas vardag, kryddad med anekdoter och viktiga synpunkter på hur vi som kommun kan förbättra oss."

Näringslivsutvecklaren Linda Helzenius berättar att drygt tjugo företag fick besök av totalt 26 personer från kommunen. De fick upptäcka verksamheter som de inte hört talas om innan, de fick se stora, coola maskiner och de fick möta företagare med spetskompetens inom väldigt nischade områden. Några som bokstavligen gräver där de står, andra med kunder och uppdrag i hela världen. Den gemensamma nämnaren är engagemanget för företagen, men också för samhällsfrågor, folkhälsa och att förebygga utanförskap.

"Mycket av det vi fått med oss tillbaka känner vi igen från vårens stora företagsdag", säger Linda Helzenius. Hon nämner önskemål om enklare upphandlingar, upplevelser av långa handläggningstider och svårigheten att hitta personal och rätt kompetenser.
"Det är frågor som är och kommer att vara fokusområden i vårt arbete och som även speglas i den nya planen för näringsliv och besöksnäring som vi jobbar med just nu."

Avslutningsvis riktar Linda ett stort tack alla inblandade, i synnerhet till de företagare som tagit emot besök på värdefull arbetstid.

Motowrap

Bakom en liten villa på Västanåvägen i Älvkarleby ligger en stor men diskret byggnad. Här döljer sig Motowrap, ett företag med kunder främst i USA och Kanada som startades för tio år sedan av Martin Westerberg.

"Idag är vi två motorsportentusiaster som äger företaget. Vi är bra på olika saker och kompletterar varandra väl," berättar Martin.

Bild från företaget Motowrap

Grunden till Motowrap ligger i ägarnas passion för motorsport och fordon som sticker ut från mängden. Företaget erbjuder dekalkit för snöskoter, vattenskoter och motocross med visionen att vara bäst på marknaden.

Kunden kan antingen beställa färdiga kit eller desgna ett eget. Motowraps eget dataprogram packar ihop dekalmönstret och skär ut numrerade delar som kunden själv klistrar på sitt fordon. För att dekalerna ska sitta säsong efter säsong gör Motowrap egna mallar till varje fordon. Idag har de t ex mallar till alla modeller av snöskotrar från 2012 och framåt.

Bild på dekalkit

"Vi värnar verkligen om kvaliteten även om det innebär mer jobb och att vi får skynda långsammare än vi egentligen vill," menar Martin som just nu funderar över hur konjunkturen kommer att påverka hans företag.
"Folk blir kanske mer försiktiga med att köpa nytt, och väljer att istället förnya sitt gamla fordon med våra dekaler," hoppas han.

Sidan granskades senast 2022-11-14