Lyckad jakt blir mat på tallriken

Den gemensamma vildsvinsjakten i slutet av november resulterade i totalt 325 kilo vildsvinsfärs.

Bild på vildsvin

Vildsvinshelgen ordnades för andra året i rad, i ett lyckat samarbete mellan kommunerna Älvkarleby, Tierp och Östhammar samt Svenska Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund.

Under helgen deltog ungefär 400 jägare och Strömsbergs slakteri tog emot 22 vildsvin, varav ett fälldes i Älvkarleby kommun. Provtagningen av de vildsvin som skänktes har liksom styckning och övrig hantering av köttet bekostats av kommunerna. Samtliga djur hade cesium- och trikinvärden långt under gällande gränsvärden. Dessutom sköts ytterligare cirka 60 vildsvin som inte lämnades in.

Miljöinspektör Nina Engevi riktar ett stort tack till alla som bidragit till vildsvinshelgen.
"Ja, i synnerhet vill vi tacka de jägare som valde att skänka vildsvin mot ett presentkort, och även Strömsbergs slakteri som breddade sin verksamhet och gjorde inlämningen till de kommunala köken möjlig."

Nu fördelas 325 kilo vildsvinsfärs mellan kommunerna för att serveras i skolor och på äldreboenden.

Sidan granskades senast 2022-12-09