Om elen inte räcker till

Vid toppar i elanvändningen finns risk att elen inte räcker till, särskilt under kalla vinterperioder. Vi behöver alla hjälpas åt för minska risken för effektbrist och frånkoppling av el.

Ett strömavbrott kan uppstå när som helst på grund av en rad olika orsaker. Det kan till exempel bero på väder och vind eller tekniska störningar. Det kan också uppstå när elförbrukningen är högre än tillgången på el.

Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för kraftnätet i Sverige. Om elnätet blir för ansträngt kan de besluta om att tillfälligt koppla bort elen för ett begränsat antal under ett par timmar. Det gör man för att skydda samhällsviktig verksamhet samt för att avlasta elnätet och därigenom undvika större strömavbrott.

Frågor och svar om effektbrist och frånkoppling av el hos Svenska kraftnät Länk till annan webbplats.

Alla kan bidra

Svenska kraftnät uppger att belastningen på elnätet är som högst kl 8-11 på morgonen och 17-19 på kvällen. Genom att använda mindre el eller flytta användningen till tider när belastningen på elnätet är lägre minskar vi belastningen och därigenom risken för frånkoppling.

Tips på hur du kan minska din energianvändning på Energimyndigheten.se Länk till annan webbplats.

Energi- och klimatrådgivning för privatpersoner och företag Länk till annan webbplats.

Sidan granskades senast 2024-02-07