Vi flaggar för Ukraina

Den 24 februari uppmärksammar Älvkarleby kommun årsdagen av invasionen i Ukraina och kriget som fortfarande pågår där.

Bild på hjärta i gult och blått

Älvkarleby kommun har hittills tagit emot fyra personer från Ukraina, på avisering från Migrationsverket. Integrationsenheten har ställt i ordning boende för att ta emot ytterligare sju personer som väntas de närmaste veckorna, och har även kontakt med sex personer som själva ordnat boende i kommunen. En gång i veckan får de undervisning i svenska språket via Studieförbundet Vuxenskolan som kommer från Uppsala till Älvkarleby, och längre fram planerar integrationsenheten ytterligare insatser för människorna som är flykt.

På fredagen hissar Älvkarleby kommun den ukrainska flaggan för att visa solidaritet med Ukraina, för demokrati och för mänskliga fri- och rättigheter.

"Ett helt år av krig har gått och Älvkarleby kommun vill - om än symboliskt - visa vårt helhjärtade stöd för det ukrainska folket. Våra tankar går till alla dem som befinner sig i en så svår situation," säger kommunalrådet Katrin Jakobsson.

Sidan granskades senast 2023-02-23