Dagermanåret 2023

Den 5 oktober är det 100 år sedan författaren Stig Dagerman föddes på gården Norrgärdet i Älvkarleby. Det ska vi fira!

Bild på Stig Dagerman och hans son

Under hela 2023 kommer Stig Dagerman och hans författarskap att märkas i bland annat konserter, utställningar och författarbesök. Själva 100-årsdagen firas i Älvkarleby med program i kyrkan och invigning av Stig Dagerman-parken. I samband med jubiléet kommer också en ny utgåva av den sista romanen Bröllopsbesvär (1949) där Dagerman, som i flera andra verk, hämtat miljön från Älvkarleby.

På Kultur- och fritidskontoret har det varit självklart att uppmärksamma jubiléet och planeringen startade redan 2021.
"Många vill bidra och vi har fått flera nya kontakter och förslag på samarbeten, bland annat i projektet Växelspel," säger Jessica Lindegren, kultur- och fritidschef.

Växelspel är ett treårigt projekt som drivs av Region Uppsala med stöd från Kulturrådet och Älvkarleby kommun som medfinansierande part. Med inspiration från Dagermans verk vill projektet vårda minnet av ett betydande författarskap och bland annat inspirera nya generationer till läsning och eget skapande.

"Vi jobbar för att jubileumsprogrammet ska innehålla något för alla. För första gången bjuder vi in årskurs 3 till en läs- och skrivworkshop för att lära känna Dagerman, och Rotskärsskolans bildelever kommer att tolka Dagerman i en egen utställning. Förhoppningen är att kommuninvånarna ska upptäcka Stig Dagerman och känna stolthet över att han faktiskt kommer härifrån," säger Jessica Lindegren, kultur- och fritidschef.

Här finns mer att upptäcka om Stig Dagerman och jubileumsåret 2023.

Sidan granskades senast 2023-03-13