Stig Dagerman-priset 2023

Årets Stig Dagerman-pris tilldelas författaren och dramatikern Carina Rydberg.

Bild på Carina Rydberg

Foto: Thron Ullberg

Älvkarleby kommun erbjuder Dagermanpriset priset på 50 000 kr till den eller de som i Stig Dagermans anda verkar för att värna om det fria ordets betydelse och tillgänglighet. Carina Rydberg tar emot priset för sin kompromisslösa litterära ärlighet och tron på ordets kraft i det privata såväl som i det offentliga.

Carina Rydberg föddes 1962, är uppvuxen i Rågsved och Vårberg och numera bosatt i Stockholm. Hon debuterade 1987 och fick tre år senare sitt stora genombrott med romanen Osalig ande. Ett stort filmintresse och flera resor, bland annat till USA, Kina och Indien, har satt prägel på Carina Rydbergs dramatiska och mycket visuella romaner. Händelser och skeenden är starkt laddade, ibland våldsamma, och öppnar sig mot psykologiska bråddjup. Den självbiografiska och mycket uppmärksammade romanen Den högsta kasten utsågs 2020 till årets bok i projektet Stockholm läser.

Prisutdelning lördagen den 27 maj på Laxön.

För att hylla pristagaren och det fria ordet släpper Vattenfall kl 13 vattnet fritt i Mellanfallet. Därefter prisceremoni i Stora Hallen kl 13.30-15.00. Program meddelas senare.

Jury

Juryn är i sitt arbete med Stig Dagerman-priset helt fristående från politiska partier och kommunens organisation.

Prisjuryn: Ordförande Gunilla Kindstrand, Arne Ruth, Stina Oscarson, Dmitri Plax, Lo Dagerman, René Dagerman, Urban Forsgren och Bengt Söderhäll.

Sidan granskades senast 2023-03-15