Bäst på livsmedelskontroll

Älvkarleby kommun får bäst betyg i livsmedelskontroll av de 54 kommunerna inom partnerskapet Stockholm Business Alliance (SBA).

Bild på Ida Johansson, bygg- och miljöchef, Maria Wikström, kommundirektör, Katrin Jakobsson, kommunalråd, Armin Fattah, livsmedelsinspektör, Joakim Lundberg, näringslivchef

Undersökningen Insikt mäter årligen Nöjd-kund-index (NKI), ett sammanfattande mått på hur nöjda företagarna är med kommunens myndighetsutövning och service. I den senaste mätningen backar Älvkarleby kommun jämfört med fjolårets topp tio-placering, men får bäst betyg i livsmedelskontroll av alla de 54 kommunerna inom partnerskapet Stockholm Business Alliance (SBA). Det innebär samtidigt en hedrande sjätteplats i SKRs ranking av 187 kommuner.

I undersökningen deltar företagare som det senaste året har haft ett ärende inom ett eller flera myndighetsområden. De svarar på frågor om hur nöjda de är, till exempel med kommunens information, tillgänglighet och kompetens. Undersökningen sker i samverkan med Stockholm Business Alliance (SBA) där Älvkarleby kommun är medlem sedan i fjol.

SBA uppmärksammade sina vinnare vid en ceremoni i Stockholms stadshus den 27 april. Flera representanter för Älvkarleby kommun var på plats då livsmedelsinspektören Armin Fattah fick ta emot blommor och diplom för sitt arbete.

"Jag är glad och stolt över att Armins fantastiska arbete uppmärksammas! Nu fortsätter vi jobba för att medborgare och företag ska vara nöjda i alla sina kontakter med oss," säger Ida Johansson, bygg- och miljöchef.

Vad är Insikt?

Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. Den genomförs sedan 2010 av Sveriges kommuner och regioner (SKR) i samarbete med Stockholm Business Alliance (SBA).

Här kan du läsa hela undersökningen Insikt 2022 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan granskades senast 2023-04-28