Falsk nyhet

En falsk nyhet om språkkurs för boende på ett påhittat äldreboende i kommunen sprids i sociala medier.

Bild på text: fake

Enligt nyheten ska boende på Strandhättans äldreboende i Älvkarleby gå språkkurser för att kunna kommunicera med personalen. Som många redan känner till existerar inget äldreboende med det namnet här, och kommunen skulle aldrig kräva att boende ska lära sig främmande språk. Påståendet är självklart falskt.

Tänk efter innan du sprider och delar

Internet är fyllt av information, både sann och falsk. Det blir allt mer viktigt att ifrågasätta det du läser och vara källkritisk för att kunna avgöra vad som är trovärdigt. Tänk också noga efter innan du delar och sprider information.

Fem frågor du alltid bör ställa innan du delar

1. Vill du sprida det här? Läs hela texten så att du vet exakt vad den handlar om.
  2. Vem står bakom nyheten från början? Kolla upp avsändaren, försök hitta ursprungskällan och se upp för återvunna stories.
  3. Finns det någon annan oberoende källa? Dubbelkolla om någon annan skriver om samma sak.
  4. Vem vinner på att nyheten sprids? Överväg om du vill bidra till det.
  5. Verkar det för bra eller för dåligt för att vara sant? Då är det oftast det.
Sidan granskades senast 2023-06-08