Kan du se sådant som inte finns?

Ta med smartphone och hörlurar och gå på en annorlunda konstutställning!

Bild på ett av tio konstverk i utställningen Vävda rum

Älvkarleby är en av 139 platser där du i sommar kan se den virtuella utställningen ”Vävda rum”, skapad av konstnärer som arbetar med augmented reality (AR). Det är en unik möjlighet att uppleva konst på ett nytt och spännande sätt. Utställningen använder samma teknik som spelet Pokémon Go, men i ett konstnärligt syfte.

Kultursekreterare Per Lidvall har valt placering för konstverken, med utgångspunkt från arrangörens lista på lämpliga miljöer.
”Konstverken finns i Marma, Älvkarleby och i Skutskär. Du kan bland annat hitta ett spännande ordmoln på torget utanför biblioteket och en virtuell träningskompis vid starten för Näsbodaspåren,” berättar Per.

Genom att ladda ner appen Vävda rum till din mobil hittar du konstverkens exakta placeringar på en karta. I appen finns också instruktioner för hur den ska användas när du vill uppleva konstverken. En smartphone är alltså nödvändig för att ta del av utställningen.

Konstverken interagerar med både betraktaren och miljön och kan ändra utseende och skepnad beroende på vädret. Samtidigt som du tittar kan du också höra en berättelse om konstverket.

Utställningen arrangeras av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar med ekonomiskt stöd från Postkodstiftelsen. Deltagandet för kommunen är helt gratis, och utställningen är öppen till och med den 30 september.

Sidan granskades senast 2023-06-15