Bra bad!

Årets första badvattenprover visar att alla kommunala badplatser har godkänt resultat.

Bild på badplats

Tre gånger varje sommar tar kommunen prover på vattnet vid de kommunala badplatserna

• Simstadion, Sandbankarna och Kullen i Skutskär
  • Marma badplats
  • Stigenbergsbadet i Gårdskär
  • Älvkarleö badplats vid Nygård)

Årets första prover visade godkänt resultat för alla sex badplatserna.

”Vi tar prover för att se om det finns bakterier eller föroreningar i vattnet. Vi mäter också temperaturen och kontrollerar om det förekommer algblomning,” berättar miljöinspektör Armin.

Proverna skickas sedan till ett ackrediterat laboratorium för analys, och resultaten hittar du här https://www.havochvatten.se/badvatten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (sök på Älvkarleby).

Övriga provtagningar sker i början på juli och i början på augusti.

Problem med badvattnet?

Om du upptäcker eller misstänker problem med badvattnet mellan provtagningarna så uppskattar vi att du hör av dig och berättar. E-posta bygg- och miljöavdelningen på bygg.miljo@alvkarleby.se

Andra störningar

Problem med andra störningar som nedskräpning eller livbojar felanmäler du här.

Sidan granskades senast 2023-06-21