Besöksnäringen skapar jobb

Rullande turistinformation och digital ambassadörsutbildning är arbetsuppgifter för några av kommunens ungdomar i sommar.

Bild på mobil turistinformation

I fjol jobbade turistinformatörerna med en så kallad pop-up turistbyrå. De förflyttade sig enkelt med bil och stannade till på platser som många turister besöker.

”I år kombinerar vi den mobila turistinformationen med utveckling av den digitala. Ett av sommarens projekt är att skapa en digital ambassadörsutbildning för företag, organisationer och även privatpersoner med ett utbud för turister,” berättar Linda Helzenius, näringslivsutvecklare.

En del i utbildningen handlar om utbudet i Älvkarleby - upplevelser och boende, mat och fika - och en del handlar om värdskap. Utbildningen ger de lokala företagarna ännu bättre lokalkunskap och förutsättningar att tipsa om varandra, förmedla information och förslag.

”Det skapar en positiv upplevelse för besökare och bidrar till att främja och stärka vårt rykte och vår attraktivitet som destination,” säger Linda Helzenius.

Under hösten 2023 beräknas värdskapsutbildningen vara klar och till säsongen 2024 även den specifika Älvkarleby-delen.

Upplev Norduppland

Materialet i den mobila turistinformationen och ambassadörsutbildningen är framtaget under konceptet Upplev Norduppland. Det är ett destinationssamarbete mellan Älvkarleby kommun och Tierps kommun.

På upplevnorduppland.se hittar du tips på upplevelser och aktiviteter, och platser där du kan övernatta och äta. Upplev Norduppland finns också som app.

Sidan granskades senast 2023-07-20