Hemleverans av matlådor

Snart kan du som idag har hemtjänstens hjälp med enklare matlagning istället välja hemleverans av färska matlådor.

Bild på matlåda

Foto: Sofi Suomela

Hittills har den som inte själv kan laga mat fått hemtjänstens hjälp med enklare rätter och uppvärmning. Med start i oktober lagas istället maten av utbildade kockar på Tallmon där det finns välutrustat kök och ett kylt packrum. Maten levereras sedan flera gånger i veckan direkt hem till brukaren när hemtjänsten gör sina ordinarie besök.

För en portion betalar man 58 kronor. Priset inkluderar mat, hemleverans och efterrätt varje lördag och söndag. Den som behöver får också hjälp att göra sina beställningar.

Brukaren kan välja 3, 7 eller 14 matlådor i veckan och beställer mat för två veckor i taget. Menyn blir ungefär densamma som på Tallmon, med rätter som kundgruppen känner igen och tycker om.

"Vi erbjuder näringsriktiga måltider som vi vet passar många, och för varje dag finns två alternativ att välja på. Varma grönsaker ingår, likaså pannkaka eller någon pudding till torsdagssoppan. Vid storhelger anpassar vi naturligtvis menyerna så att de passar för tillfället," berättar måltidschef Marianne Hasselberg. Hon betonar också fördelen med att kockarna gör individuella anpassningar för den som behöver specialkost.

Maten kommer kyld och portionsvis i lådor märkta med datum för sista förbrukningsdag. Rätterna är enkla att värma i ugn eller mikro, och i öppnad förpackning går det bra att spara maten till dagen efter.

Sofia Klöfver är förändringsledare i Omsorgsförvaltningen och en av dem som arbetat med planeringen för matdistributionen.
"Jag tycker det är toppen att vi nu kan erbjuda vällagad och färsk mat som ett alternativ till frysta rätter. Måltiderna har samma kvalité och samma näringsvärde och blir mer likvärdiga jämfört med tidigare. Det är en stor fördel."

Gratis provmåltid

Alla som idag har hemtjänstens hjälp att laga mat har fått ett erbjudande om en gratis måltid för att provsmaka maten. Mer än hälften har nappat och får snart en matlåda med sin valda rätt levererad hem till bostaden.

"Bra mat har stor betydelse för hälsa och välmående och nu hoppas vi att många väljer det här alternativet. Det är enkelt - man ringer bara sin biståndshandläggare. Den som behöver hjälp att värma eller skära maten ansöker också om en separat insats som kallas måltidsstöd," säger Sofia Klöfver.

Sidan granskades senast 2023-09-08