Öva!

Vecka 39 är det nationella Beredskapsveckan. Hur klarar du dig utan el, vatten och mobiltelefon? Årets tema är "Öva!"

BIld på person som söker mobiltäckning

Foto: MSB/Michael Fredman

Beredskapsveckan samordnas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Det är en årlig nationell kampanj för att stärka beredskapen och göra fler människor medvetna om vad det innebär att vara förberedd vid en samhällskris.

Vid en kris behöver allmänheten klara sig utan samhällets stöd i en vecka. För att klara besvärliga situationer bättre är det viktigt att veta hur du ska agera. Under beredskapsveckan kan du bland annat delta i en kort Sköt dig själv-kurs, lära dig vad du ska göra om du går vilse och hälsa på hos räddningstjänsten.

Vi övar krismeny

Under Beredskapsveckan 39 övar vi på att laga, servera och äta krismenyn i både förskola och skola.

Måltidsservice är en samhällsviktig funktion som ska fungera i alla lägen. För att klara uppdraget under en kris – till exempel om många medarbetare är borta eller om vi får leveransproblem - är det nödvändigt med ett alternativ till de vanliga menyerna. Rätterna behöver vara färre och enklare, och innehålla ingredienser som kan lagerhållas.

Senast vi testade krismenyn under pandemin blev resultatet lyckat och eleverna uppskattade rätterna. Nu är det dags igen!

30 september

kl 10.00-13.00: Biblioteket, Skutskär

Frivilliga Resursgruppen, FRG, berättar om sitt uppdrag och välkomnar nya medlemmar. Tipsrunda för barn och vuxna.

kl 10.00-13.00: Bodaslingan, mitt emot bangolfen, Skutskär

Gå Hitta Vilse-stigen och lär dig vad som är bra att göra om du går vilse.

kl 11.30-13.00: Biblioteket, Skutskär

Sköt dig själv-kurs med Tierps lottakår. Om krisberedskap och hur du kan förbereda dig för olika situationer.

1 oktober

kl 10-13: Brandstationen, Skutskär

Gästrike Räddningstjänst bjuder in till Räddningstjänstens dag.

kl 13-16: Bodaslingan, mitt emot bangolfen, Skutskär

Gå Hitta Vilse-stigen och lär dig vad som är bra att göra om du går vilse.

kl 13-16: Biblioteket, Skutskär

Sidan granskades senast 2023-09-22