Afrikansk svinpest

Den smittsamma sjukdomen Afrikansk svinpest har konstaterats i Fagersta kommun i Västmanlands län.

Bild på vildsvin

Afrikansk svinpest är en dödlig och mycket smittsam virussjukdom som drabbar vildsvin och grisar. Andra djurslag och människor drabbas inte men kan ändå sprida viruset, bland annat via kläder, bilar och redskap. Viruset överlever också under långa perioder i fryst kött, icke värmebehandlade produkter och i torkade eller saltade produkter som korv.  I Älvkarleby kommun och övriga Sverige finns ännu inga konstaterade fall, men vi måste alla hjälpas åt att förhindra spridning.

Vad kan du göra?

• Lämna aldrig matrester i skog och mark eller vid rastplatser utmed vägar.
  • Kompostera ditt matavfall i sluten behållare som vildsvin inte kan komma in i.
  • Ta inte med korv, kött och andra charkvaror till Sverige från länder där afrikansk svinpest finns.
  • Rapportera genast om du hittar sjuka eller självdöda vildsvin. Det gäller oavsett var du bor i Sverige.

Vad gör kommunen?

• Säkerställer att vi har låsbara kärl och komposttunnor. Även utrymmen där det finns sopkärl ska vara låsta.
  • Tömmer regelbundet sopkärl vid naturområden och rastplatser. I anslutning till dessa platser finns också skyltar med information om hantering av matavfall.
  • Informerar skolor och förskolor om vad de de behöver tänka på, till exempel vid utflykter.
  • Följer utvecklingen och samverkar med myndigheter och kommuner i länet.
Sidan granskades senast 2023-09-23