Sporthallen klar

Det var i våras som om- och tillbyggnaden av sporthallen på Sörgärdets skola i Älvkarleby drog igång. På måndag är hallen och de nya lokalerna redo att tas i bruk.

Bild på Sörgärdets skola

Den största förändringen har skett vid omklädningsdelen där det numera finns fyra omklädningsrum i stället för två.

Bild på de nya låsbara duschbåsen

Omklädningsrummen har också utrustats med låsbara duschbås. Ett antal toaletter med tillhörande dusch som är anpassade för rullstol har också tillkommit.

En annan del i arbetet har varit tillbyggnad av en ny förrådsdel som ger både föreningar och skolan bättre utrymme att förvara sina saker. I själva sporthallen har ventilationen bytts ut.

Eleverna, genom elevrådet, har fått möjlighet att tycka till om vissa saker inför bygget. Bland annat har de valt ut geometriska figurer och färger som symboliserar respektive omklädningsrum. De figurer och färger som valdes ut var röd cirkel, grön triangel, blå kvadrat, gul stjärna och lila romb. Färgerna i figurerna återfinns även i omklädningsrummen. Under vecka 42 har eleverna fått visning av de nya utrymmena.

Bild på två elever framför ett av omklädningsrummet. Eleverna pekar på den nya tillgänglighetsanpassade skylten till omklädningsrummet "Röda cirkeln"

Utanför varje omklädningsrum finns färgsatta figurer som symboliserar respektive omklädningsrum. På bilden syns figuren för omklädningsrummet "Röda cirkeln". All skyltning har också bytts ut till nya tillgänglighetsanpassade skyltar

Sidan granskades senast 2023-10-20