Samverkan minskade stök

I förra veckan utvärderades en gemensam insats för att hejda stök och skadegörelse i Coop-butiken i Skutskär.

Bild från arbetsgruppens Teamsmöte

Tidigt i höstas blev stök och skadegörelse ett stort problem för Coop i Skutskär. Barn och ungdomar snattade, förstörde varor och störde både kunder och personal. Thomas Strand på Individ- och familjeomsorgen blev medveten om situationen efter att butikschefen vädjat till skolorna i kommunen om hjälp. Thomas bjöd in flera aktörer till ett möte med Coop som beskrev läget.

”Vi diskuterade hur vi kunde hjälpas åt för att hejda det här beteendet,” berättar Thomas Strand. En lösning blev närvarande vuxna. Alla deltagare i arbetsgruppen har turats om att befinna sig i och i närheten av butiken i Skutskär vid tider då incidenterna oftast har skett. I slutet av oktober träffades alla digitalt för uppföljning.

”Butikschefen berättade att hon märker stor skillnad. Butikens egna åtgärder i kombination med arbetsgruppens insatser och ett stort engagemang från föräldrar, skola och idrottsföreningar har bidragit till att läget idag är helt annorlunda. Det var riktigt kul att höra,” säger Thomas Strand.

Efter den stökiga perioden har flera elever tillsammans med föräldrar eller lärare besökt Coop för att be om ursäkt, betala för varor eller tvätta kundkorgar som kompensation för skadegörelse.

Ett otroligt positivt resultat menar Thomas Strand och riktar ett stort tack till alla som engagerat sig.

”Det har varit kul att göra detta tillsammans. Vi är ett nätverk att vända sig till vid eventuella problem, och ungdomarna vet att vi ser dem. Jag tror det är en bra nyckel för framtiden och vad vi kan göra för barn i vår kommun. Vi kommer också jobba mer långsiktigt inom vår samverkansform SSPF (skola, socialtjänst, polis och fritid),” avslutar Thomas.

Arbetsgruppen

Deltagare i arbetsgruppen