Vem efterträder Joakim?

Efter tre år som chef för Näringslivs- och utvecklingsenheten går Joakim Lundberg vidare - och tillbaka - till privat sektor.

Bild på Joakim Lundberg

Grattis till nytt jobb, Jocke! Hur känns det?

Tack, det känns bra! Jag har lockats tillbaka till rötterna kan man väl säga, och blir regionchef på ett nationellt eventbolag. Under hela mitt arbetsliv har jag i någon form jobbat i den branschen, och alltid haft en halv fot kvar där. Nu känner jag ett sug efter mer.

Har du tröttnat på Älvkarleby?

Verkligen inte! Mitt uppdrag är både spännande och lärorikt och jag möter så många intressanta människor. Jag känner mig egentligen inte riktigt färdig här, men kunde inte tacka nej till erbjudandet om nya utmaningar.

Berätta, vad gör du på jobbet?

Tjänsten omfattar ett ganska stort område och är mycket varierande. Jag jobbar med allt från elförsörjning till fiskefrågor. Som chef kan du inte vara expert på allt, men jag har kompetenta medarbetare med lång erfarenhet. Det underlättar mycket. Under mina tre år har uppdraget också förändrats en del. Arbetsmarknad och integration var till exempel tidigare två olika verksamheter som samarbetade. Idag tillhör båda min avdelning och har ett integrerat arbetssätt.

Vem tycker du skulle passa bra som ersättare?

En person som är mån om bra relationer, intresserad av människor och som ser fördelar med samverkan både internt och externt. Jag tycker också att erfarenhet från både privat och offentlig verksamhet är en förutsättning.

I en mindre kommun som Älvkarleby innebär jobbet ofta direktkontakter, med företagare, förtroendevalda och många andra. Du måste vara social och gilla att prata med alla. Som liten kommun förväntas vi göra lika mycket och samma saker som kommuner med betydligt bättre resurser. Då underlättar det också att vara uppfinningsrik och flexibel.

När slutar du?

Jag slutar den 31 januari och då hoppas vi ha hittat min ersättare. Den som känner sig sugen ska skicka in sin ansökan direkt, tycker jag. Sista chansen är 12 november.

Sidan granskades senast 2023-12-07