En resa i tiden

I kommunens arkiv förvaras handlingar från början av 1700-talet och framåt. Några av dem är nu samlade i en utställning som visas i kommunhuset.

Bild på utställningen Färg och form i Älvkarleby

Varje år samlas dokument in från alla delar av kommunens verksamheter. Arkivet innehåller idag över 7000 lådor fulla med viktiga dokument, det äldsta från tidigt 1700-tal. Dessutom finns flera stora skåp med kartor och ritningar, de äldsta från slutet av 1800-talet.

Bild på ritning, Gårdskärs skola

Ritning på Gårdskärs skola

"Vi har en samling som omfattar 300 år av allt från skolundervisning till parkritningar, bostadsbyggande, räddningstjänst och kulturaktiviteter," berättar Joel Gordon Hultsjö.

Som kommunens arkivarie har han ansvar för att både det som kommunen gör idag och för 100 år sedan finns dokumenterat för framtiden.

"Ett dokument som hamnar i arkivet ska kunna bevaras där för evigt. Därför är en av mina viktigaste arbetsuppgifter att laga handlingarna om de går sönder. Jag ser också till att bevara dem på ett sånt sätt att de går att läsa för en lång tid framöver," säger Joel.

Under hösten har han grävt i samlingarna och hittat flera intressanta dokument. Några av dem finns nu med i en utställning som visas i kommunhusets entré. Här finns delar av äldre kartor, ritningar på historiska byggnader och handlingar från olika skolor.

Välkommen på en resa i tiden!

Utställningen i kommunhuset, Centralgatan 3, går att besöka till och med den 30 november.

Öppet

• måndag-torsdag kl 8-12 och kl 13-16
  • fredag kl 8-12 och 13-15

Tillgängligt för allmänheten

Alla handlingar i ett arkiv är allmän handling och kan begäras ut av medborgare. Det händer att handlingar inte kan lämnas ut i sin helhet. Anledningen är då att vissa delar omfattas av sekretess och är hemliga.

Är du släktforskare, lokalhistoriskt intresserad eller kanske bara nyfiken på vad som finns i arkivet? Välkommen att kontakta arkivarie Joel Gordon Hultsjö .

e-post: kommun@alvkarleby.se
Telefon: 026-830 00 Länk till annan webbplats.

Sidan granskades senast 2023-11-10