Skräpplockardagar

Årets tema: Stoppa skräpet - rädda havet! Älvkarleby kommun är med i Håll Sverige Rents aktion mot nedskräpning. Du är väl också med?

Vilka får delta och när?

Alla är välkommen att delta. Skräpplockardagarna pågår till 31 maj och riktar sig främst till förskolor, skolor och barn- och ungdomsföreningar, men privatpersoner, företag och organisationer är också välkommen att plocka skräp.

Vad ska skräpet plockas i?

Den bästa skräpplockarpåsen är den man redan har. Använd (och återanvänd) plastpåsar eller andra påsar, korgar eller kärl som redan finns i skolan eller i hemmen.

Du tar själv hand om det skräp du samlat in. Sortera och återvinn gärna förpackningar av papper och glas, metall och plast och lämna till närmaste återvinningsstation eller återvinninscentral.

Kom ihåg anmälan, det gör du enklast via den gröna knappen

Bild på ett barn med reklamskylt
Sidan granskades senast 2024-03-08