Stig Dagerman-priset 2024

Årets pristagare är journalisten och författaren Elinor Torp.

Bild på journalisten och författaren Elinor Torp

Foto: Tove Falk

Elinor Torps granskning av det svenska arbetslivet visar hur laglösheten brer ut sig och hur utländsk och oorganiserad arbetskraft utnyttjas. Hon gör omfattande fältarbete för att komma nära de människor och de omständigheter hon vill skildra och har belönats med flera utmärkelser. Bland annat har Elinor Torp tagit emot Guldspaden två gånger och även utsetts till Årets journalist.

Elinor Torps författarskap riktar ett obevekligt ljus in i det svenska välfärdssamhällets skuggsida och hon får priset för att hon i Dagermans anda synliggör det vi blundat för.

Prisutdelning lördagen den 25 maj

För att hylla pristagaren och det fria ordet släpper Vattenfall vattnet fritt i Mellanfallet kl 13. Därefter prisceremoni i Officersmässen på Laxön kl 13.30.

Jury

Juryn är i sitt arbete med Stig Dagerman-priset helt fristående från politiska partier och kommunens organisation.

Prisjuryn: Gunilla Kindstrand, Arne Ruth, Stina Oscarson, Dmitri Plax, Lo Dagerman, René Dagerman, Urban Forsgren och Bengt Söderhäll.

Sidan granskades senast 2024-03-18