Digital anslagstavla

Från den 1 januari är kommunens anslagstavla helt digital. "Nu blir anslagen tillgängliga dygnet runt," säger kommunsekreteraren Malin Persson.

Den 1 januari började den nya kommunallagen gälla. Den säger bland annat att alla kommuner ska erbjuda en digital anslagstavla på sin webbplats.  Malin Persson förklarar vad det innebär;

"Anslagen blir mer tillgängliga, men jag tror inte att medborgarna märker någon jättestor skillnad. Protokollen publicerar vi ju sedan länge på webbplatsen. Förut satte vi upp alla anslag om att de justerats på vår fysiska anslagstavla i kommunhuset. Nu finns de istället på alvkarleby.se, med en hänvisning direkt från startsidan. Lätta att nå och titta på  - dygnet runt."

På anslagstavlan kan man också hitta meddelanden om vissa delegationsbeslut, var kommunfullmäktige har sina sammanträden och hur man kan överklaga.

"Den fysiska anslagstavlan använder vi inte längre, men om du inte är bekväm med att söka information digitalt kan du få hjälp i kommunhuset," berättar Malin.  "Och om du inte har en egen dator går det fint att låna på biblioteket."

Bild på kommunsekreterare Malin Persson
Sidan granskades senast 2018-01-09